Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025

Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ

 

Προ ημερών ο φίλος μου, ο δάσκαλος Θανάσης Αργύρης από το Καραϊσκάκη, ο οποίος διαθέτει φοβερή μνήμη, μου απήγγειλε ένα ποίημα σε λόγια μορφή το οποίο άκουσε πριν 45 χρόνια πριν από έναν ογδοντάχρονο, γεννημένο περίπου το 1900. Εκείνος το είχε μάθει από το δάσκαλό του στο Δημοτικό Σχολείο.

Ο γέροντας φοίτησε στο δημοτικό σχολείο την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα.  Πιθανόν ο πρώτος του δάσκαλος να ήταν ο Απόστολος Χαραλάμπους ο οποίος υπηρετούσε προηγουμένως στον Πρόδρομο. Στο Δραγαμέστο (Καραϊσκάκη) ο Α. Χαραλάμπους υπηρέτησε τις σχολικές χρονιές 1906-1907 και 1907-1908. Το 1908-1909 επανήλθε στον Πρόδρομο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που άντλησα από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ Μεσολογγίου) το σχολείο του Δραγαμέστου όπως και του Βασιλόπουλου από το 1906 είχαν υποβιβαστεί σε κοινά (λόγω μικρού αριθμού μαθητών). Τα δύο σχολεία συνενώθηκαν σχηματίζοντας το Πλήρες Δημοτικό Σχολείο Δραγαμέστου-Βασιλόπουλου σύμφωνα με το Β.Δ. 18-6-1908, ΦΕΚ 162/20-6-1908, υπουργικό Διάταγμα 9752/26-6-1908.

Δημιουργήθηκε δηλαδή ¨πλήρες μονοτάξιον μεταβατικόν εναλλάξ κατ’ έτος εν Δραγαμέστω και Βασιλοπούλω¨.

Το κοινό σχολείο άρχισε να λειτουργεί το σχολικό έτος 1908-1909 με δάσκαλο τον Δημήτριο Παπαλεξίου που προηγουμένως υπηρετούσε στη Ζαβέρδα(σήμερα Πάλαιρος).

Ο Δ. Παπαλεξίου πρέπει να ήταν ο δεύτερος δάσκαλος στον οποίο φοίτησε ο γέροντας.

Το ποίημα, λοιπόν, που φέρει τον τίτλο ¨Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ¨ - το οποίο τον 19ο αιώνα ήταν πιο γνωστό με τον τίτλο ¨Γιατί ο θάνατος είναι κωφός;¨- το έμαθε ο γέροντας από έναν από τους παραπάνω δύο δασκάλους.

 


Αλλά ας εστιάσουμε τώρα στο ποίημα. Διενεργώντας μια έρευνα βρήκα ότι το ποίημα είναι δημιουργία του ποιητή του 19ου αιώνα Ιωάννη Καρασούτσα, ο οποίος φαίνεται πως εμπνεύστηκε από μία παραλλαγή ενός λαϊκού ιστορήματος με τίτλο “Γιατί ο Χάρος είναι κουφός”.

Παραθέτω δύο παραλλαγές του ιστορήματος. Η πρώτη από το χωριό Γέρμας οικισμό της Περιφερειακής Ενότητας Καστοριάς στη Μακεδονία. Διοικητικά ανήκει στη Δημοτική Ενότητα Ίωνος Δραγούμη του Δήμου Άργους Ορεστικού. Το χωριό Γέρμας πήρε το όνομά του από τον Μακεδονομάχο Νικόλαο Τσοτάκο, ο οποίος είχε το ψευδώνυμο Καπετάν Γέρμας, λόγω της καταγωγής του από τη Γέρμα Λακωνίας.

Ο Θεός έστειλε κάποτε το Χάρο να πάρει την ψυχή ενός άνδρα που ήταν βαριά άρρωστος. Πράγματι, ο Χάρος πήγε στο σπίτι του άρρωστου, είδε τη νεαρή γυναίκα και τα μικρά παιδιά του να κλαίνε και να οδύρονται, άκουσε τους λυπητερούς θρήνους τους, συγκλονίστηκε απ’ τα σπαρακτικά μοιρολόγια τους και γι’ αυτό δεν του πήρε την ψυχή και τον άφησε να ζήσει. Αμέσως μετά επέστρεψε στο Θεό “με άδεια χέρια” και δικαιολογήθηκε λέγοντας, πως δεν αφαίρεσε την ψυχή του άρρωστου άνδρα, επειδή συγκινήθηκε πολύ από τα γοερά κλάματα της νεαρής γυναίκας και των μικρών παιδιών του. Όταν ο Θεός άκουσε αυτήν την παράλογη δικαιολογία του Χάρου οργίστηκε πολύ τον χτύπησε με την παλάμη Του στα δυο αυτιά και τον κούφανε εντελώς. Από τότε ο Χάρος παίρνει χωρίς δισταγμό τις ψυχές των ανθρώπων, επειδή είναι τελείως κουφός και δεν ακούει τους γοερούς θρήνους και τα παρακάλια των συγγενών τους. Πηγή: fouit.gr 7-2-2019, ιστοσελίδα της Καστοριάς.

 

Η δεύτερη παραλλαγή αλιεύτηκε από την ιστοσελίδα Βλάχοι.net 5-6-2015

Ερώτηση: Δεν είναι άδικο αυτό που κάνει ο Χάρος, δηλαδή να παίρνει τους ανθρώπους χωρίς σειρά και διακρίσεις;
Απάντηση: Θέλησε μια φορά να το κάνει αλλιώς, αλλά για δες την τιμωρία τ' από τον θεό.
«Μια φορά ο θεός έστειλε τον χάρο να πάρει την ψυχή της νύφης μιας οικογένειας. Σαν πήγε στο σπίτι άρχισαν τα μικρά της να κλαίνε και γι' αυτό η πεθερά της τον παρακάλεσε να πάρει αυτήν για να μην αφήσει η νύφη ορφάνια.
Ο Χάρος την άκουσε και πείρε την ψυχή της. Όταν πήγε στον Θεό τον ρώτησε γιατί δεν έφερε την νύφη. Αυτός έκατσε και του τα είπε. Τότε ο θεός τον καταράστηκε και έβγαλε αμέσως φτερά στα μάτια για να μην βλέπει και στα αυτιά για να μην ακούει.
Και από τότε ο Χάρος έγινε κουφός και γκαβός και γι' αυτό τους παίρνει χωρίς αράδα και χωρίς διακρίσεις όπως είχε πει και είχε γράψει ο Θεός.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ του Ιωάννη Καρασούτσα 1824-1873

Έλληνας ποιητής και μεταφραστής, από τους αξιολογότερους εκπροσώπους της Α’ Αθηναϊκής Σχολής κι ένας από τους «ιδανικούς αυτόχειρες» της ελληνικής λογοτεχνίας.

Καίτοι έγραψε σε αυστηρή καθαρεύουσα (εκτός από το ποίημα «Το Φθινόπωρον»), το πηγαίο αίσθημά του και η λυρικότητα της ποίησής του τον ξεχωρίζουν μεταξύ των ομοτέχνων του.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη στις 9 Ιουλίου 1824, αλλά μεγάλωσε στη Σύρο, όπου ολοκλήρωσε τις δευτεροβάθμιες σπουδές του στην Ερμούπολη. Εκεί έμαθε και ξένες γλώσσες και ιδιαίτερα τη γαλλική, την οποία και δίδαξε αργότερα ως καθηγητής στο Ναύπλιο, στην Αθήνα, στη Χαλκίδα και τον Πειραιά

Ο Καρασούτσας απολύθηκε από τη θέση του καθηγητή της γαλλικής, άγνωστο πότε και για ποιο λόγο. Ωστόσο, ο ίδιος, στην Ωδή εις την δεκάτη Οκτωβρίου 1862, καταφερόταν κατά της κυβέρνησης του βασιλιά Όθωνα γιατί τον είχε παύσει από τη δημόσια υπηρεσία (Παράσχος, 1931: 1240). Μη έχοντας άλλους πόρους ούτε περιουσία βρέθηκε σε μεγάλη ένδεια. Από το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο των πολιτικών συντάξεων του είχε αναγνωριστεί μηνιαία σύνταξη 65 δραχμών, η οποία αναλογούσε στο ¼ των αποδοχών που λάμβανε ως ενεργός υπάλληλος και ήταν ανεπαρκέστατη να τον συντηρήσει. Τότε, έκανε νέα αίτηση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στην οποία επισύναψε βεβαιώσεις γιατρών που πιστοποιούσαν ότι έπασχε από χρόνια ημικρανία με αϋπνίες λόγω της απασχόλησης στην υπηρεσία. Η αίτηση απορρίφθηκε γιατί «εστερείτο της προσηκούσης αποδεικτικής ισχύος». Οι πολλαπλές στερήσεις, η συνείδηση της αποτυχίας, η μοναξιά και η θλίψη δεν άργησαν να τον οδηγήσουν στην τραγική απόφαση. Στις 20 Μαρτίου 1873, «σε μια στιγμή τραγικής αλλοφροσύνης», ο Καρασούτσας αυτοκτόνησε.

Ο ποιητής Ιωάννης Καρασούτσας έχει γράψει αρκετά έργα, μερικά από τα οποία είναι: η "Λύρα" (1837), η "Μούσα θηλάζουσα" (1841), οι "Εωθιναί μελωδίαι" (1846), ο "Μισοτύραννος ή μελέτη ποιητική περί τυραννίας" (1847), το "Ποιητικόν απάνθισμα" (1849), η "Βάρβιτος" (1860), οι "Ποιήσεις" (1867) και η "Κλεονίκη" (1868).

Η γνώση της γαλλικής τού επέτρεψε να γράψει ποιήματα στα γαλλικά (ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει η «Απόκρισις προς τον ποιητήν Λαμαρτίνον, συγγραφέα τουρκικής ιστορίας» 1856), να μεταφράσει την «Παναγία των Παρισίων» του Βίκτωρος Ουγκό (1867), τη «Λίμνη» του Λαμαρτίνου», αποσπάσματα από την «Εσθήρ» του Ρακίνα και να συντάξει σχολικά εγχειρίδια της Γαλλικής για τη Μέσα Εκπαίδευση.

Επίσης, από την αγγλική μετάφρασε το μυθιστόρημα της αμερικανίδας Χάριετ Μπίτσερ Στόου «Η καλύβη του Θωμά ή ο βίος των Μαύρων εν Αμερική» (γνωστό αργότερα ως «Η Καλύβα του Μπάρμπα-Θωμά»), αποσπάσματα από ποίημα του Λόρδου Βύρωνα «Ο Ακροκόρινθος» κ.ά.

Πηγές:  Wikipediaιστοσελίδα Σαν Σήμερα .gr (https://www.sansimera.gr › biographies) και πληροφορίες από την Μαριάνθη Μπέλα στην ιστοσελίδα https://criticeduc.blogspot.

 Το ποίημα ¨Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ¨ περιέχεται στην ποιητική συλλογή του 1868 ¨Η ΚΛΕΟΝΙΚΗ ¨








Παρακάτω αποδίδω το ποίημα στη νεοελληνική γλώσσα

 

Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ

Στο θάνατο, το λυτρωτή του ανθρώπινου του πόνου

του ’πε μια μέρα ο Θεός ¨παρ’ το ζεμπίλι επ’ ώμου,

 

πήγαινε γρήγορα στη γη με τ’ ουρανού το άτι

είναι ένας γεωργός βαριά άρρωστος στο κρεβάτι.

 

Τον άμοιρο απ’ τα βάσανα τράβα απάλλαξέ τον

σε τόπο αναπαύσεως, εδώ, ανέβασέ τον¨.

 

Σαν κουκουβάγια πέταξε ο θάνατος κοντά του

στενή η καλύβα, φτωχική, δίπλωσε τα φτερά του.

 

Κλάματα, γόοι, οδυρμοί, ανείπωτη οδύνη

έτριζε η καλαμοσκεπή, σειότανε η κλίνη

 

Πέντ’ έξι ανήλικα ορφανά ήδη από μητέρα

για τον ετοιμοθάνατο θρηνούσανε πατέρα.

 

Κραυγάζανε ¨πατέρα μας που μας αφήνεις μόνα

σαν σπουργιτάκια αδύνατα στη μέση του χειμώνα;¨


Πρώτη φορά ο θάνατος κλονίστηκε κι εστάθη

λυπήθηκε τα άμοιρα, δεν έβγαλε τη σπάθη,

 

και άπραγος επέστρεψε πίσω στο αφεντικό του

φοβούμενος ταυτόχρονα τον άμετρο θυμό του.

 

Στάθηκε άφωνος μπροστά στου ουρανού  την Πύλη

Γιατί ήρθες πίσω θάνατε με άδειο το ζεμπίλι

 

Σκέφτομαι αυτά τα ορφανά πλέον ποιος θα φροντίσει

ο στοργικός πατέρας τους όταν αποδημήσει;¨

 

¨Τρέξε¨ είπε ο Άναρχος, ο Άρχων, ¨πάλι κάτω

και φέρε ένα βότσαλο, απ’ τον θαλάσσιο πάτο¨.

 

Κι εκείνος απ’ τον ουρανό στο πέλαγος βουτάει

σαν δύτης φτάνει στο βυθό, τα βότσαλο  κοιτάει.

 

Παίρνει στην τύχη ένα απ’ αυτά, βγαίνει στην επιφάνεια

με φοβερή ταχύτητα πηγαίνει στα ουράνια.

 

Σπάσε την πέτρα που κρατάς¨, την κάνει δυο κομμάτια,

βγαίνει σκουλήκι ζωντανό με ζωηρά τα μάτια.


 Ξέσπασε ο Παντοδύναμος, με τον θυμό του όλο

φώναξε, ταρακούνησε του ουρανού το θόλο.

 

Ποιος βρε ανόητε θάνατε σε αβυσσαλέα μήκη

δίνει ζωή, δίνει πνοή σε τόσο δα σκουλήκι;

Ποιος σαν εμένα μεριμνά για όλα τα έμβια όντα

γνωρίζει για τα μέλλοντα, πρότερα και παρόντα;

 

Ποιος θάνατε τρισάθλιε καλύτερά μου ξέρει

πότε θα δώσει τη ζωή ή θάνατο θα φέρει;¨


Και σήκωσε το σκήπτρο του, που δεξιά του εκράτη, 

κι ο θάνατος εισέπραξε πλήγμα βαρύ στην πλάτη.

 

Αστροπελέκι θύμισε η θεϊκή οργή του

το θύμα όμως έχασε πλέον την ακοή του.

 

Και δεν ακούει έκτοτε κλάματα παρακλήσεις

έτσι και έρθει, πάραυτα πρέπει να αποδημήσεις.

 

Υ.Γ.

Ποιο είναι, λοιπόν, το δίδαγμα σ’ αυτή την ιστορία∙

ότι είναι αλάνθαστη η ουράνια εξουσία

κι ούτε να διανοηθείς σκέψη να διατυπώσεις 

ατέλειες δεν υπάρχουνε να δέχονται διορθώσεις.

Και δεν αρκείται ο Πάνσοφος μόνο στις επιπλήξεις

κουφός, στραβός, ανάπηρος μπορεί να καταλήξεις.

 

Όμως το Θείο ¨αλάνθαστο¨ κατήλθε και επιγείως 

και οι δεσποτείες διοίκησαν λίαν επιτηδείως.

¨Μη δυσανασχετείς ραγιά, ποιος είσαι συλλογίσου 

την κάθε αρχή να σέβεσαι, στην προσευχή ασκήσου**¨.

Όντως η εξουσία εκεί πατούσε ή και πατάει;

Ελέω Θεού κυβέρνησε ή ακόμα κυβερνάει;

 

(**)  Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ . Δωρόθεος:

Εκκλησία και κοσμικές εξουσίες ¨Να σεβόμαστε την αρχή, κρατική ή εκκλησιαστική, και να προσευχόμαστε για αυτήν στον Θεό, ο οποίος για εμάς είναι η ύψιστη αρχή της ζωής μας¨.

Πηγή: ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ https://agiazoni.gr › sound-post › εκκλησία και κοσμικές εξουσίες


Δευτέρα 4 Αυγούστου 2025

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΣΤΟΚΧΟΛΜΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΙΕΣ

 

Αν ένας παρενοχλητής  πειράξει την κυρά σου

ή ¨ευγενής¨ παιδόφιλος ζυγώσει τα παιδιά σου

 ίσως και ένας ¨μερακλής¨ κοιτάξει ¨αλλιώς¨ εσένα

και λέει στο μπάρμαν τα ποτά ¨ειν΄ όλα κερασμένα¨

 θα πεις δεν τρέχει τίποτε αφού μας στέλνει δώρα;

Θα στέρξεις, θα την ανεχτείς αυτή την κατηφόρα

 και θα ’ρχεται στο σπίτι σου να φέρνει τα πεσκέσια

να ξαλαφρώσεις που έβαλες στους πιστωτές σου φέσια;

 Ξέρω θα πεις ¨τι είναι αυτά¨, θ’ ανάψεις, θα φουντώσεις

θα ψάχνεις μαυρομάνικο το θέμα θα τελειώσεις.

Μα ας πάμε σε συλλογικό επίπεδο τη σκέψη

αν έρθει επιβήτορας τον τόπο να βατέψει,

 για ενέργεια της αρπαχτής τη γη να αποψιλώσει

με ιχθυοπεριττώματα βυθούς να απονεκρώσει,

ή και να φέρει απόβλητα, τα δάση σου να κόψει

οι ντόπιοι να ’ναι εξόριστοι κι εκείνος να προκόψει,

 θα πεις πως δεν σε αφορά ή με οργή και μένος

θα αντισταθείς στο βιαστή; Θα ’χεις το ίδιο σθένος;

 Και όμως βγήκαν παγανιά όμιλοι, εταιρίες 

σε ύδατα βάζουν κλουβιά, σ’ αγρούς τις μπαταρίες.

 Αυτοί έχουν τη δύναμη, περνάνε νομοσχέδια

για να μολύνουν θάλασσες, λίμνες και οροπέδια

εκεί που λείπουν οι αντοχές, σε λάσκα συνειδήσεις.

Πρόσφατα θέμα έγινε στις τοπικές ειδήσεις

 για χορηγίες που αφειδώς μοιράζει μια εταιρία

να κάνουν μόκο οι κάτοικοι σε Βάλτο-Αμφιλοχία.

Αυτοί, λοιπόν, οι επενδυτές που δέντρα ξεριζώνουν

αμόλυντες βουνοκορφές βαριά τις τσιμεντώνουν

 αντλησιοταμιευτές  και πρασινοτζαμάδες

για προπαγάνδα μπόλικους ξοδεύουνε παράδες.

 Δήμαρχοι που αγωνιστικές, τάχα, ρίχνουν ρουκέτες

για χορηγίες σπεύδουνε και γίνονται επαίτες.

Και σύλλογοι, επιλήψιμες αντλούνε χορηγίες

πιότερο στις ευάλωτες του κράτους επαρχίες

 και δυστυχώς μια απ’ αυτές η Αιτωλοακαρνανία  

που διολισθαίνει σταδιακά προς μια Μπανανία.

 Ζούμε περιβαλλοντικά έναν Αρμαγεδδώνα

ο Βάλτος, το Ξηρόμερο στο μάτι του Κυκλώνα.

Το σπάνιο ανάγλυφο, την ακριβή μας φύση

ανήλεοι κακοποιητές  βιάζουν παρά φύση. 

Τη φύση που είναι σπίτι μας, η οικογένειά μας

όρη, χωράφια, θάλασσα και λίμνες τα παιδιά μας.

Θέλουμε να ’ρχονται ασελγείς τα τέκνα να βιάζουν

ο σώμα μας γουστάρουμε να μας το ατιμάζουν;

 Δεν έχει μήπως, μα και μου, θέλει ένα ναι ή όχι,

το ναι σημαίνει θέλουμε τον τόπο μας μετόχι,

 τσιφλίκι των επενδυτών με εξωχώριων πλάτες  

που έχουν τους πολιτικούς απλά σαν επιστάτες.

Φίλε για παρ’ το απ’ την αρχή, τι είχες απαντήσει

σε τελευταία ανάλυση θα’ χες αυτοδικήσει.

 Όμως είναι το σπίτι σου τμήμα αυτού του τόπου

δώσε απάντηση λοιπόν, νοήμονος ανθρώπου.

Κι αφού η γη μας βιάζεται, ξηγήσου εσύ σταράτα  

ποια πρέπει να ’ναι η στάση σου, ποια θα  διαλέξεις στράτα.

Πες μας ποιας είσαι άποψης, πες μας ποιας είσαι γνώμης

εκτός κι αν σε κατέβαλε το σύνδρομο Στοκχόλμης.


https://www.agrinioculture.gr/2025/07/30/dimos-amfilochias-chorigies-tis-quot-terna-energeiaki-quot-pliris-empaigmos-ton-politon-leei-i-kinisi-politon/

https://www.dimosamfilochias.gr/me-tin-paroysia-tis-dimotikis-archis-to-syllalitirio-diamartyrias-diamartyrias-kata-toy-gigantiaioy-fotovoltaikoy-stathmoy-sti-thesi-tsakalos-stin-amfilochia/

 https://www.agrinionews.gr/i-apotimisi-tou-1ou-eco-camping-sto-argyro-pigadi-thermou/

 


Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025

ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΑΜΦΙΛΟΧΙΑΣ ---- (κάκαλα έχει ο Πόντιος)

 

Μέγα συλλαλητήριο  χτες στην Αμφιλοχία

οι Βαλτινοί αφυπνίστηκαν, γέμισε η πλατεία.

 

Άψογοι οι ομιλητές, είπαν με παρρησία

¨δε θέλουμε ο τόπος μας να γίνει μπαταρία¨.

 

Είχε παλμό η συγκέντρωση, περίσσευε το πάθος

κατάλαβαν οι κάτοικοι ότι είναι μέγα λάθος,

 

ραστώνη, εφησυχασμός και αδιαφορία

κι η ¨πράσινη ανάπτυξη¨ πως είναι κοροϊδία.

 

Τι σόι ανάπτυξη είναι αυτή, ο τόπος να φτωχαίνει

κι οι κερδοσκόποι επενδυτές οι μόνοι ωφελημένοι;

 

Είδαν πως η κυβέρνηση σαφώς έχει μηδίσει

στους δανειστές πατόκορφα μας έχει ξεπουλήσει.

 

Το περιβάλλον έγινε θυσία για κονόμα 

σκέφτονται: ¨τα χειρότερα δεν τα ’δαμε ακόμα¨.

 

Όμως με εντυπωσίασε του Δήμαρχου η στάση

με θάρρος είπε: ¨το έγκλημα αυτό δε θα περάσει¨.

 

¨κάκαλα έχει ο Πόντιος¨, άκουσα που ’πε κάποια,

¨ελάχιστοι είναι σαν κι αυτόν, όλοι κάνουν την πάπια¨.

 

Οι  όμοροι οι Δήμαρχοι απ’ την Ακαρνανία 

γιατί σ’ αυτή τη μάζωξη δεν είχαν παρουσία;

 

Δε θα ’πρεπε να είναι εκεί να πούνε δυο κουβέντες

Βόνιτσα και Ξηρόμερο στέρεψε από λεβέντες;

 

Βρε αδερφέ, με μήνυμα να συμπαρασταθούνε

να στείλουν δυο αντιδήμαρχους, ¨είμαστε εδώ¨, να πούνε,

 

¨Όλοι μαζί, μία γροθιά, η ισχύς εν τη ενώσει

στο σβέρκο την ανάσα μας η λαμογιά να νοιώσει¨.

 

Εκτός και δεν τους αφορά ή θα πιστεύουν μάλλον

καθόλου πως δεν πλήττεται εκεί  το περιβάλλον.

 

Ή μήπως πάσχουν τελικά από οσφυοκαμψία,

¨κατσ’ τε στ’ αυγά σας¨, εντολή να ’ρθε απ’ την εξουσία;

 

Αδιαμεσολάβητα οι Δήμαρχοι αν δεν άρχουν,

τον τόπο αν δεν υπηρετούν, ποιος λόγος να υπάρχουν;



Υ.Γ.

Ελπίζω να ΄τανε εκεί  εκ Ξηρομέρου σάιτ

ή μήπως για άλλη μια φορά να βγήκανε οφσάιτ;

Εκτός κι αν απουσίαζαν δικαιολογημένα

σε λιτανία φερ’ ειπείν προαπασχολημένα,

μπορεί σε θυρανοίξια ή σε αρτοκλασία

ή να ’ρθε με ατμόπλοιο από την Καλαβρία

ο σκούφος του ηγούμενου του Άγιου-Όσιου Νείλου

ή μήπως και απότμημα εκ του Τιμίου Ξύλου.

Ευλογείτε

 

 Άρης Μπιτσώρης, ο εκ Ξηρομέρου


https://www.dimosamfilochias.gr/me-tin-paroysia-tis-dimotikis-archis-to-syllalitirio-diamartyrias-diamartyrias-kata-toy-gigantiaioy-fotovoltaikoy-stathmoy-sti-thesi-tsakalos-stin-amfilochia/

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2025

ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ή ΠΡΑΣΙΝΑ ΑΛΟΓΑ

 

Γίνεται στο Ξηρόμερο ανάπτυξη μεγάλη,

στη χώρα μας δεν έχω δει τέτοια να υπάρχει άλλη.

 

Μπουλντόζες, τσάπες, φορτηγά, νταλίκες, διαβολάκια∙

χωράφια αποψιλώνονται, ανοίγονται χαντάκια.

 

Τα εργοτάξια παντού νυχθημερόν σε δράση

γαλβανιζέ κοιλοδοκοί φυτρώνουνε σαν δάση.

 

Ο τόπος μας ξεφώτισε από άχρηστη χλωρίδα

τζάμια παντού, αστραφτερή της γης η επιδερμίδα.

 

¨Πράσινη¨ η ανάπτυξη, χωρίς την πρασινάδα

αυτό είναι το όραμα για μία νέα Ελλάδα.

 

Κι αφού το κατά κεφαλήν εισόδημα έχει ανέβει

ήρθε ένας φίλος μου να δει το θαύμα που συνέβη.

 

Αυτή την απογείωση εδώ που συντελείται

το μέλλον της πατρίδας μας που τώρα οικοδομείται.

 

Να δει τους νέους παραγωγούς και τις βιοτεχνίες

καφέ, ταβέρνες και πανσιόν, βιτρίνες-τζαμαρίες.

 

Να δει που ανοίξανε δουλειές, κι αυτός να επιχειρήσει

να στήσει το εργαστήρι του κι εδώ να κατοικήσει.

 

Πάει στο ένα το χωριό, ψυχή δεν περπατάει

πάει στο άλλο, ένα σκυλί σε στύλο κατουράει.

 

Στο τρίτο είδε να λιάζονται στο δρόμο δυο γερόντια

ρούχα φορούσαν ταπεινά και είχαν σάπια δόντια.

 

Στο τέταρτο στέκει μπροστά σ’ ένα κλειστό σχολείο,

σκέφτηκε: ¨πήγαν εκδρομή με το λεωφορείο¨.

 

Στάση στο πέμπτο για καφέ, ήταν κεφαλοχώρι

πέντ’ έξι ήταν αραχτοί, τον σέρβιρε ένα αγόρι.

 

Ρωτάει: ¨δεν είσαι μαθητής;¨, ¨εννιά είμαστε γραμμένοι

οι άλλοι οκτώ κι ο δάσκαλος είν’ όλοι γριπωμένοι¨.

 

¨Πού είναι η ανάπτυξη;¨, ρωτάει τους θαμώνες

κι ένας του δείχνει λέγοντας: ¨κοίταξε τους πυλώνες,

 

ανάπτυξη όχι για μας, ανάπτυξη για άλλους

αυτοί δεν κατοικούν εδώ μα στέλνουν παπαγάλους,

 

να διαλαλούν τις πράσινες μεγάλες επενδύσεις

και να χορταίνει ο λαός ακούγοντας ειδήσεις.

 

Το βλέπεις με τα μάτια σου, βουλιάζει αυτός ο τόπος

φεύγα, γιατί το χρόνο σου χάνεις εδώ ασκόπως.

 

Να στείλεις χαιρετίσματα απ’ του Ξηρομερίτες

στους πατριώτες να πεις να μην ακούν μεσίτες.

 

Όμως, σ’ εκείνους να μην πεις, ούτε σε μέρη άλλα 

ότι σε πράσινα άλογα μπήκαμε εμείς καβάλα¨.

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025

ΔΙΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΛΩΔΙΩΝ ΕΝΤΟΣ ΟΙΚΙΣΜΩΝ

 

Το λένε στα Μετέωρα, σαφώς και στ’ Άγιο Όρος

¨έτσι και σκύψεις μια φορά και διασταλεί ο πόρος

 

και πεις «δεν τρέχει τίποτα, ας σκύψω λίγο ακόμη»

σε λίγο τα οπίσθια θα γίνουν σταυροδρόμι¨.

 

Και στα φωτοβολταϊκά, είπαμε ας μπούνε λίγα

 -σιγά τον πολυέλαιο- όσο πατάει η μύγα

 

πάτησαν οι ελέφαντες και οι οδοστρωτήρες,

γίνανε τα χωράφια μας σαν τις θλιμμένες χήρες.

 

Μα οι φωτοεπιβήτορες ποτέ δεν ξεθυμαίνουν

ανοίγουν τρύπες, αύλακες που πέη μαύρα μπαίνουν.

 

Και θέλουν μέσα απ’ τα χωριά, να μπουν, να διεισδύσουν

δρόμους, δρομάκια και στενά όλα να τα τρυπήσουν.

 

Την είσοδο στη Μαχαλά, μαθαίνω, θα επισπεύσουν

την παρθενιά να πάρουνε, να τη διακορεύσουν.

 

Πάνε να το χαλάσουνε αυτό το ομορφοχώρι;

Καημένο μου Ξηρόμερο, οι μάγκες γίναν  φλώροι;

 

Αυτά μου είπε ένα πουλί, μα σίγουρα είναι ψέμα

οι Μαχαλιώτες δεν μπορεί να είναι για το ρέμα.

 

Εμένα οι φίλοι μου είναι εκεί, όλοι τους παλικάρια

σε εταιρίας νταβατζή δεν θα κρατούν φανάρια.

 

Αν δουν πως μπαίνουν στο χωριό να σκάψουνε λαγούμια

τάβλες ο Φώτης θα μετρά για ¨ξύλινα κουστούμια¨**.

**  ξύλινο κοστούμι=φέρετρο(λεξιλόγιο πεζοδρομίου)

Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025

ΤΟ ΛΑΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΔΩΜΑ

 Ο Χρήστος στα γεράματα έγινε μισακάρης

αλλιώς με τέτοια ακρίβεια το λάδι πως να πάρεις;

 

Στο δρόμο της επιστροφής την Κυριακή το βράδυ

στο πορτμπαγκάζ  το ξάι του τρεις τενεκέδες λάδι.

 

Μεσοστρατίς σαν πέρασε μια διοδίων μπάρα

είδε  ρακέτα μ’ ένα στοπ και έπαθε λαχτάρα.

 

Η εξουσία ήταν εκεί του είπε να ανοίξει

και το περιεχόμενο του πορτμπαγκάζ να δείξει.

 

Βλέπουνε το ¨εμπόρευμα¨,  του λεν ¨φοροδιαφεύγεις

έχουμε νόμους ισχυρούς, λαμόγιο, δεν ξεφεύγεις¨.

 

Μες στα χαρτιά που έδωσε στοιχεία να ελέγξουν

τους άφησε τριάντα ευρώτα βλέφαρα θα παίξουν.

 

Όταν τσεπώσαν το όβολα του λένε ¨άντε γειά σου

να είναι καλοφάγωτη, φίλε μου, η σοδειά σου¨. **

 

Σκέφτηκε ο Χρήστος, ο παππούς μέσα σε λίγα χρόνια

δεν θα μπορεί να στέλνει πια λαδάκι στα εγγόνια.

 

Σε λίγο της δικής του ελιάς το λάδι θα πληρώνει

γι’ αυτό θα πάρει τον κασμά ελιές να ξεριζώνει.

 

Κι όσο το λάδι στο φαΐ μέσα θα λιγοστεύει

το λάδωμα όχι απλώς θα ζει μα κι θα βασιλεύει.

Με αφορμή την ανάρτηση του Χρήστου Τούμπουρου στο facebook 15-01-2025

**¨Και που ’σαι, εδώ είμαστε εμείς, των αξιών προστάτες

πατρίδας, οικογένειας, θρησκείας στυλοβάτες¨